Våre tradisjoner

TRADISJONER I VÅR BARNEHAGE:

HVILESTUND:

Selv om barna har sluttet å sove på dagen, mener vi de har behov for en pause. I dagsrytmen vår har vi gitt plass til en tid midt på dagen der vi roer ned tempo, aktivitet og støy. Barna får slappet av i kroppen ved å ligge på madrass/teppe på gulvet. De hører på rolig musikk, lydbok eller at en voksen leser. Skolestarterne blir lest for i egen gruppe, en tykkere bok de fortsetter litt på hver dag. Noen ganger har vi yoga eller massasje ol for fire og femåringer.

BADING/SVØMMING:

Vi leier svømmebasseng på skavanger skole og alle barn over 3 år drar på svømming en gang i måneden. Her er det fokus på å bli trygg i vann. Barna lærer livredning og svømming etter egen forutsetning.

SALGSMESSE:

I November lager vi salgsmesse til inntekt for vårt fadderbarn Maria, som bor i en SOS-barneby. Her selger vi pizzasnurrer, kaker, brød, syltetøy og andre ting barna har laget. Alle er med på å plukke bær til syltetøy, ungene er med på å bake og lage ting. Skolestarterne har ansvar for salgsmessen og mesteparten av forberedelsene. Det er også de som står i bodene og selger.

JULEFORBEREDELSER:

November og Desember bruker vi til å lage mat sammen med barna. Norsk tradisjonell julemat, som medisterpølse, leverpostei, sylte, lammerull, silderetter, gravd ørret, flatbrød, lomper, brød og småkaker. Alt lages fra bunnen av. Dette serverer vi på et julebord for foreldre og barna rett før jul.

Barna henter selv juletre. Vi merker et tre og barna sager det ned selv og bærer det med seg til barnehagen. Det settes opp ute med lys på. Vi arrangerer julegrantenning i inngangen til advent.

Vi markerer lucia på morgenen med opptog, lussekatter og kaffe for foreldrene.

Vi har en nissefest i desember. Barn og ansatte kommer kled som nisser/i rødt. Vi har nissesamling, synger julesanger og spiser grøt. Og så pleier nissen å komme på besøk.

Samarbeidsutvalget arrangerer juletrefest i begynnelsen av januar.

SKIUKER:

Vi prøver å få til to uker hvor vi går på ski i og rundt barnehagen hver dag. Dette er selvfølgelig avhengig av været. Vi drar evt med små grupper av de eldste til Heistadmoen og går på ski der. Vi avslutter med en felles skidag på Heistadmoen, hvor vi går på ski, griller pølser og koser oss.

KARNEVAL:

Vi feirer karneval rundt fastelavn. Vi har et tema for karnevalet/kostymene som vi jobber mye med opp mot karnevalet. Noen år lager vi kostymer sammen med barna, andre år har vi andre prosjekter på gang ift karnevalstemaet. Feiring av dagen består av karnevalssamling hvor barna får vist seg fram, vi spiser en god lunsj og slår katta ut av sekken. Noen ganger velder vi andre temaer, som feks fargefest el. Vi markerer også fastelavn med forming, pynt og baking.

PÅSKEFROKOST:

Fredag før påske inviterer vi forelre og søsken på frokost i barnehagen. Barnehagen holder stengt hele påskeuken.

SOMMERAVSLUTNING M/TELTUR:

Hele barnehagen har sommeravslutning med teltur. Vi griller sammen med foreldre og søsken og har utlodnng hvor inntektene går til "barn-hjelper-barn"-auksjonen. De som vil og har mulighet kan overnatte med sine foreldre i telt. Dagen etter har vi frokost, natursti og lek. Så spiser vi formiddagsmat sammen før vi pakker sammen og reiser tilbake til barnehagen.

BARN HJELPER BARN:

Vi er med på barnehagenes, skolens og jazzfestivalens felles humanitæraksjon "barn-hjelper-barn". Ca halvparten av intektene går til Una-Lågen barnehage i Bosnia og ca halvparten til SOS-barnebyen i Blantyre i Malawi, der fadderbarnet vårt bor. Kongsberg jaxxhus er nå ferdig finansiert, så når går pengene til drift av alt som skjer i barnebyen; til mat, klær, skole, barnehage, fritidsaktiviteter, medisinsenter med mer.

BURSDAGSFEIRING:

Vi feirer barnas bursdager med å henge ut flagg og bursdagsplakat og har fruktfest. Bursdagsbarnet får på seg krone og kappe, vi synger bursdagssang og bursdagsbarnet er med å deler ut.

BESØKSDAGER:

Alle nye barn får komme på besøk for å leke og bli kjent i barnehagen i Juni. Vi oppfordrer foreldre til å sette av god tid til mange tilvenningsdager ved oppstart.

OVERGANG TIL SKOLE:

Se "skolestartere".